Kto stoi w miejscu, ten się cofa. Ta stara prawda dotyczy wszystkich branż, a szczególnie tych, które dynamicznie się rozwijają. Wśród nich jest także e-commerce. Postęp branży handlu internetowego może przyczynić się do niepowodzeń przedsiębiorców, którzy zignorują nowe technologie i trendy marketingowe. Jak uniknąć porażki? Najlepiej zacząć od tego poradnika.

Chatbot i inne kanały komunikacji z klientami

Współczesny konsument nie jest już osobą, która poczeka na otwarcie sklepu. W internecie wszystko powinno działać przez całą dobę. Nie inaczej powinny więc postępować platformy sprzedażowe. Wdrożenie chatbota przyspieszy komunikację z klientami i zapobiegnie skierowaniu ich uwagi w stronę oferty konkurencji.

Wprowadzenie chatbota pozwoli reagować na potrzeby i wątpliwości kupujących. Zautomatyzowany asystent klienta pomoże m.in. w:

  • zaprezentowaniu asortymentu;
  • wskazaniu aktualnych promocji;
  • przeprowadzaniu przez proces składania zamówienia;
  • zaoferowaniu kuponu rabatowego;
  • przyjęciu ewentualnej reklamacji.

W przeciwieństwie do człowieka chatbot może rozmawiać z wieloma osobami naraz. Warto jednak pamiętać, że taki asystent zakupowy nie zastąpi pracowników we wszystkim. Dla zwiększenia satysfakcji klientów warto uruchomić również infolinię i dodać opcję komunikacji przez e-mail.

Personalizacja doświadczeń obecnych i potencjalnych klientów

W natłoku reklam trudno dostrzec pojedynczy materiał promocyjny. Co więcej, nie da się liczyć na to, że zainteresuje on osobę, która wcale nie miała zamiaru kupić oferowanego przedmiotu czy usługi. Właśnie dlatego tak ważna jest segmentacja klientów, czyli proponowanie konkretnych rzeczy ludziom, którzy szukali ich w sieci.

Dobrym pomysłem jest wypróbowanie najpopularniejszego narzędzia do analizy ruchu na stronach – Google Analytics. Jeśli nie spełni ono oczekiwań, można sprawdzić potencjał, który drzemie w innych programach. Sprzedawcy internetowi korzystają również z Hotjar, Optimizely, SEMRush i wielu podobnych narzędzi.

Metody dokonywania transakcji za zakupy

Gdy któreś z narzędzi do personalizowania doświadczeń użytkownika zda egzamin, można oczekiwać na nowe zamówienie. Podanie numeru konta jednak nie wystarczy. Sprzedawca powinien zaoferować klientom jeszcze inne, proste metody płatności, m.in. za pośrednictwem Portfela Google oraz Apple Pay.

Oprócz najpopularniejszych warto wdrożyć inne lubiane przez klientów metody realizowania transakcji – PayPal (bądź podobne takie jak PayU, Tpay czy Przelewy24) oraz BLIK. Pełen zestaw możliwości powinien obejmować także inne sposoby płatności, a więc za pomocą karty płatniczej oraz gotówką przy odbiorze towaru od kuriera.

Obsługa zamówień i zwrotów towarów

W zwiększeniu dochodów przyda się jeszcze dropshipping. Pod tą nazwą kryje się proces logistyczny, który polega na magazynowaniu towarów w zewnętrznej hurtowni. Zamówienie otrzymane przez sklep internetowy natychmiast zostaje przekazane do magazynu, a tam zapakowane i wysłane do klienta.

Automatyzacja sprzedaży ją przyspiesza. Można więc liczyć, że odbiorca, który szybko otrzymał produkt, w przyszłości zechce dokonać kolejnego zamówienia. Ponadto dzięki dropshippingowi można również zaoszczędzić. Przedsiębiorca nie musi wynajmować powierzchni magazynowej ani zatrudniać pracowników do jego obsługi.

Z tych powodów warto zajrzeć na stronę Sky-Shop – firmy oferującej oprogramowanie do obsługi sklepów internetowych. Jedną z jej usług jest właśnie dropshipping. Co ważne, Sky-Shop przygotował kilka planów abonamentowych w dogodnych cenach. Nim dojdzie do pierwszej zapłaty, przez 14 dni można przekonywać się o zaletach tego rozwiązania w trakcie bezpłatnego okresu testowego.

Omnichannel, czyli sprzedaż na wielu platformach

Oparcie internetowego biznesu wyłącznie na swojej stronie internetowej to prosta droga do oglądania pleców konkurencji. Nawet najlepiej wypozycjonowana witryna jest tylko jednym (i nie zawsze głównym) miejscem sprzedaży. Stąd właśnie bierze się konieczność rozproszenia handlu na wiele platform.

Omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa powinna się odbywać jeszcze za pośrednictwem:

  • aplikacji mobilnej;
  • platform aukcyjnych;
  • porównywarek cen;
  • innych marketplace’ów (sprzedaż swoich towarów proponują niektóre popularne sieci sklepów).

Szansa na zwiększenie sprzedaży, jaką daje omnichannel, to kolejny powód, żeby przejrzeć ofertę Sky-Shop. W zależności od planu abonamentowego platforma daje dostęp do marketplace’ów, takich jak Allegro, OLX, Ceneo, Morele i Empik. Dzięki nim sprzedawcy mogą handlować setkami, a nawet tysiącami produktów miesięcznie.

Obsługa posprzedażowa i nagradzanie klientów

Narzędzia do analizy klientów i platformy ułatwiające handel w sieci przyda się wspomóc własną inwencją. Osoby, które już dokonały zakupu, najlepiej spytać, co sądzą o procesie sprzedaży, dostawie i samym produkcie. E-mail wysłany po kilku dniach od momentu dostarczenia towaru pozwoli uzyskać cenne informacje zwrotne. Niewykluczone, że nabywca wskaże, co trzeba poprawić.

Pozyskanie klienta jest trudne, a utrzymanie go jeszcze trudniejsze. Właśnie dlatego należy nagradzać osoby, które kupują w sklepie co jakiś czas. Takim konsumentom warto oferować kody rabatowe, informować e-mailowo o ekskluzywnych promocjach tylko dla nich oraz oferować zakup drugiego produktu w znacznie niższej cenie.

Dzięki takim zabiegom konsument zyska pewność, że w zamian za lojalność sprzedawca daje od siebie coś więcej niż tylko towary w jednakowych cenach dla wszystkich klientów. Trzeba jednak pamiętać, by nie przesadzić z intensywnością komunikacji. Zbyt duża liczba SMS-ów i e-maili bywa traktowana jako spam. Jedna wiadomość po każdej transakcji w zupełności wystarczy.

Twoja ocena: oceń teraz
Aktualna ocena: 0 - 0 głosów